Subscribe to RSS feeds

Saturday, July 21, 2012

Mari 'berpesta'...

Assalamualaikum w.b.t. and greetings to all..

Praise to Allah for grant me another chance being in the month with full of bless and mercy. Ahlan ya Ramadhan. I just want to share something related with fasting. Amalan berpuasa merupakan antara satu kewajipan yang harus dilakukan bagi seorrang muslim dan juga terkandung didalam rukun islam yang 5 itu.  Disebalik menahan diri dari makan dan minum serta perkara yang membatalkan puasa, hikmah menahan lapar bagi saya cukup indah sesuai dengan the beauty of Islam itu sendiri.

I'm not the right person to explain about this. But with a little knowledge that I got from an expertise in medical science, I felt so excited to share about this. Human body will secrete gastric acid when we are hunger. Especially during hunger, the gastric acid is secretion involve three parts of body; brain, stomach and intestine (jika saya salah fakta, mohon perbetulkan ye). But then, kalau kita mahu menjalani ibadah puasa, dan memasang niat pada sebelah malamnya, InsyaAllah badan kita akan mendapat 'kuasa' luar biasa untuk menghadapi tempoh seharian berpuasa. How great Allah create our body system. The power of niat was actually stimulate brain to 'command' stomach not to secrete the acid, more or less like inhibitory effect la. I got chance to experience the situation. Mula-mula, konon nak berpuasa dan hanya pasang niat pada malam hari tanpa bersahur. Another situation, memang tak planning langsung untuk berpuasa dan ambil makanan yang sangat sedikit during breakfast. Untuk situasi pertama, rasa lapar langsung tidak mempengaruhi aktiviti seharian. Tapi situasi kedua, memang tak sampai pukul 9 pagi, perut dah macam semacam dan memberontak minta diisi. Seolah-olah macam gastric acid dah mula menghakis dinding perut dengan hebatnya (terhiperbola pula). Subhanallah.. hebat kan kuasa niat. Inna a'malu bin niyat. Kalau niat baik dan niat pula kerana Allah, pasti dipermudahkan. However, niat tidak menghalalkan cara. Aside from that, ketone smell release by mouth still occur due to the usage of fat to produce energy instead of respiration from carbohydrate to make 'fuel' for body.

p/s: stop sampai sini dulu la untuk hikmah berpuasa tak kiralah yang sunat ataupun wajib. Selamat menjalani ibadah puasa dan "berpesta gila-gila" dengan ibadah sepanjang bulan ini seolah-olah ini la peluang terakhir kita untuk berada di bulan yang penuh kemuliaan ini.    

No comments:

Post a Comment

Followers