Subscribe to RSS feeds

Thursday, January 13, 2011

The first food we eat

Kelahiran seorang bayi merupakan suatu rahmat, rezeki dan amanah yang harus dipertanggungjawabkan setelah bersabung nyawa pada saat kelahirannya. Wajar kepada setiap ibu untuk memberikan makanan yang terbaik untuk bayinya, iaitu susu ibu.

Subhanallah, maha suci Allah. Syukur padaNya kerana terpilih untuk belajar tentang makanan. Pada semester ini, banyak lagi fakta berkenaan nutrisi pemakanan saya pelajari. Tak sangka, nak jadi food technologist pun kena jadi macam dietitian. Tak kesah la. Belajar kerana Allah, untuk hidup.

Antara fakta yang saya pelajari; colostrum yang terkandung dalam susu ibu mempunyai kandungan antibodi untuk sistem pertahanan bayi. Kandungan colostrum ini tidak dipengaruhi oleh nutrisi yang diambil oleh ibu. Kadarnya tetap sama bagi setiap susu ibu. Ia juga mempunyai kandungan essential fatty acid DHA yang penting untuk perkembangan otak bayi. Sesetengah susu formula mempunyai DHA yang ditambah padanya. Tetapi, kandungannya sama ada terlalu banyak atau sangat kurang kerana susu lembu yang selalu digunakan tidak mempunyai DHA. Jadi, tidak sama dengan susu ibu. Dikhuatiri, sekiranya kandungan DHA terlampau tinngi dan tidak sesuai untuk bayi, kesan hyperactive kepada bayi dalam tempoh tumbesarannya mungkin berlaku. Lagipun, kalau susu formula yang tinggi DHA, harganya memang melambung. Kan tak salah kalau guna susu ibu. Jimat kos dan berkhasiat lagi. Bayi yang baru dilahirkan mempunyai sistem dan organ dalaman yang kurang sempurna. Jadi, bayi dikurniakan anugerah yang sangat berharga dari Allah dengan memiliki enzyme yang dikenali lipase yang terdapat di dalam mulut dan perutnya bagi penghadaman lemak dan supaya boleh diserap oleh badan. Enzyme yang terdapat pada mulut orang dewasa hanya amilase, tetapi tidak pada bayi. The lipase as well resistant towards acids. Breast milk also contains bile salt stimulate which acts as emulsifier for lipid hydrolysis.

Lagi satu, nowadays people keep talking about liposome which is a new finding that had been used in encapsulation of active agent. As the definition purposed by my lecturer, which also the founder of liposome, it is a closed, continuous bilayered structure made mainly of lipid and/or phospholipid molecules. Research of freeze-dried breast milk proved that it contains of liposomes which consist of fat soluble and water soluble ingredients. Actually, the application of liposomes used as delivery vehicle in transporting active agent for pharmaceutical, cosmetic, food industry and many more and widely used in micro and nanotechnology. Tapi, Allah Maha Bijaksana dan Dia cipta sesuatu yang sangat berguna. DijadikanNya manusia sebagai makhluk ciptaan yang sempurna sebagai bukti Kebesaran dan Keagungan. Ada hikmah dan rahmat disebalik semua ciptaanNya. Ilmu engineering yang hanya diketahui selepas abad ke 21.

No comments:

Post a Comment

Followers