Subscribe to RSS feeds

Thursday, November 18, 2010

indahnya kata-kata seorang kekasih...

As a food technologist (to be, inshaAllah), banyak benda yang saya pelajari dengan mendalam tentang makanan (kadang2 rasa takut nak makan pun ade). Masa di semesta 5, saya dan semua coursemates ambil satu subjek ni, Halal Food (fst 4001). The uniqueness about this subject is, it's not only compulsory for a muslim students, but also for non-muslim. Nak tak nak duduk la dengan orang yang hanya faham pasal halal, if and only if not contaminated with pork. Memang sangat la cetek ilmu.

Hari tu ada terbaca artikel dekat iluvislam.com, tak ingat tajuknya apa. Tapi sedikit sebanyak berkisar tentang seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w. berkenaan kesucian air laut. Diriwayatkan oleh Malik dan Syafi'e, Rasulullah s.a.w. bersabda, "laut itu suci, lagi menyucikan dan bangkai haiwannya halal".

Kalau ditelitikan secara straight to the point, memang orang akan sangka yang "bangkai" tersebut adalah carrion atau haiwan yang sudah mati. Tapi, jika ditelitikan secara halus, ada maksud tersirat disitu. Sepertimana yang pernah saya pelajari dahulu, all animal that only can live in the sea is halal for muslim except poisonous animal, intoxication and harmful to human (also applicable for plant sources). But then, bangkai or carrion categorized as haram.

Menjadi persoalan bukan tentang apa yang dimaksudkan oleh hadis tersebut. hehehe.. bukan ke ikan kalau dikeluarkan dari air ianya akan menjadi nyawa-nyawa ikan? Sama lah juga perihal hadis tersebut. Mana ada ikan yang segar-bugar tanpa air. Secara automatik menjadi "bangkai' setelah dikeluarkan dari air. Hebat. Penggunaan istilah yang memerlukan daya pemikiran 'extra' sedikit untuk memahaminya (kbkk kut). Betapa indahnya kata-kata seorang Rasul yang memang setanding dengan peribadinya. Akhlak nabi seperti al-Quran. Al-Quran pula mempunyai gaya bahasa yang sangat indah, tak dapat ditandingi oleh sesiapa pun. Alangkah bagusnya kita yang mengaku sebagai umat Muhammad s.a.w. andai dapat mempraktikkan setiap sunnahnya. Tepuk dada tanya iman.

(Tukar topik jap) Berbicara tentang hijrah, confirm ramai yang berhasrat untuk berhijrah, especially nak jadi 'baik'. Definisi 'baik' itu pun sebenarnya bergantung kepada orang. Bagi saya, berhijrah untuk menjadi lebih baik keranaNya adalah yang terbaik. Hijrah bukan bererti kalah. Bukan kalah dengan situasi yang ada. Rasulullah tidak sekali-kali kalah sewaktu penghijrahan baginda ke Madinah. Bahkan Baginda s.a.w. berjaya membentuk sebuah negara Islam pertama pada ketika itu. Jadi, majulah kehadapan. Perbaiki mana yang kurang. Kejarlah dan carilah cahaya yang hakiki untuk menerangi kegelapan barzakh kelak dan menjadi petunjuk jalan ke syurga Allah. Memang, easier said than done. Tapi, berusahalah keranaNya, nescaya ada balasan yang setimpal walaupun terpaksa mengharungi liku-liku pengorbanan.

p/s: rasa macam nak ucap salam maal hijrah, tapi cam awal sangat..tak pe lah nanti wish lagi..
SALAM MAAL HIJRAH 1432

No comments:

Post a Comment

Followers